Het effect van Hillary’s verveelde uitstraling op haar presidentsverkiezing

Je uitstraling heeft effect op de omgeving. En op jezelf. Ook als we ons er bewust van zijn, kunnen we er niets aan doen dat we toch vooroordelen over anderen hebben. En anderen over ons. Impulsen uit ons oerbrein. Automatisch draaiende programma’s die bijdragen aan het belang van een juiste eerste indruk.

“You never get a second chance to make a first impression” is een spreekwoord dat aangeeft hoe belangrijk dan ook de eerste indruk is die jij op iemand maakt. Die eerste indruk, die mensen in één seconde richting geeft aan wat zij over jou denken. 
Over wat voor werk, of gedrag je hebt. Deze onbewuste discriminatie op basis van uiterlijk heeft gevolgen in de relationele en sociale sfeer. Zo ondervond ook Hillary Clinton.

Trump versus Hillary
Waarom kreeg Hillary Clinton het in 2008 niet voor elkaar om Barack Obama te verslaan? Omdat ze niet sympathiek genoeg is. Haar eigen man Bill zei zelfs: “Bel Steven Spielberg, hij kent vast goede acteercoaches. Het kan je stemmen opleveren. Kiezers beslissen, zelfs onbewust, op basis van hoe sympathiek een politicus eruitziet.”

Met tegenzin liet Hillary haar speeches beoordelen – allemaal in het grootste geheim. De feedback van de acteercoaches luidde: ‘U ziet er geïrriteerd en verveeld uit’. Aan vriendinnen vertelde Hillary: “Ik moet doen alsof ik het publiek leuk vind. Ik moet een lach op mijn gezicht houden. Ik moet blije gedachten hebben.” Daar was ze niet goed in.

In 2016 nam ze het op tegen Donald Trump. Beiden werden gezien als de minst sympathieke presidentskandidaten ooit. Waarom won Trump? Volgens de Barbara Lee Family Foundation (BLFF) hoeven kiezers mannen niet sympathiek te vinden om gekozen te worden, vrouwen wel.

Je kunt ook té likeable zijn
De wens sympathiek gevonden te worden moet niet doorslaan naar de andere kant. Natuurlijk, sympathie speelt een grote rol als je succes wilt boeken. Maar verwar het niet met té aardig zijn – een fout die vrouwen vaker dan mannen maken. Vrouwen doen vaak te aardig op het werk en stellen zich te dienstbaar op. Af en toe empathie tonen, een beetje zorgzaamheid, maar vooral doelgericht werken en niet te lang stilstaan bij onzekere gevoelens of mislukkingen blijken de grootste succesfactoren.

Ook kleden zakelijke vrouwelijke rolmodellen zich niet al te sexy en meisjesachtig. Zakelijke kleding is het beste, zeker als je solliciteert naar een leidinggevende functie.

Deel dit artikel met je omgeving!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Andere artikelen...

Ontdek hoe het verouderingsproces van jouw gezicht werkt

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang een deel van het boek ‘Mooi om waar te zijn’ van dokter Helga, waarin zij het verouderingsproces van het gezicht alsook de maakbaarheid van schoonheid en uitstraling bespreekt.

Boek afspraak