“Mooi zijn is fijn, maar uitstraling is beter. Met uitstraling maak je echt impact”

“Mooi zijn is fijn, maar uitstraling is beter, dan maak je pas echt impact”, stelt dr. Helga van den Elzen. In haar boek ‘Mooi om waar te zijn’ leidt zij haar lezers met een scherp cosmetisch, anatomisch en wetenschappelijk oog door de wereld van schoonheid en charisma. Wat heeft Oprah Winfrey dat Hillary Clinton mist? Welke fout maakte de cosmetisch arts van Renee Zellweger? En waarom zijn mannen met een babyface zoals Al Capone eerder crimineel? Dit heeft alles te maken met hun uitstraling, de (voor)oordelen die dat met zich meebrengen en welke impact die hebben.

Onbewuste vooroordelen

Mooie mensen krijgen bij hun uiterlijk ook meteen een voetstuk cadeau. We kijken graag tegen ze op. Dat komt doordat we automatisch denken dat iemand met schoonheid ook slim en sympathiek is. Andersom is dat ook het geval. Dit wordt ons van jongs af aan al ingeprent. Onder andere door Disney films. Zo is de stiefmoeder van Sneeuwwitje niet alleen onsympathiek, maar zouden velen haar ook als onaantrekkelijk beschouwen. Voor Sneeuwwitje is dat andersom.

Bij goed uitziende mensen, denken we automatisch dat ze ook getalenteerd zijn, aardig zijn, eerlijk zijn en intelligent. Dit verschijnsel heet het ‘halo-effect’. Dit halo-effect heeft nogal wat consequenties in het dagelijkse leven. Onderzoek uit de jaren ‘70 wees uit dat knappe mensen sneller hulp krijgen aangeboden als ze dat nodig hebben en ze anderen makkelijker kunnen overtuigen. Het tegenovergestelde van het halo-effect is het ‘horn-effect’. Als jij iemand niet leuk vindt door één bepaalde eigenschap, dan vind je hem of haar automatisch ook lelijker en minder slim.

Bij mensen met een minder sympathiek en onbetrouwbaar uiterlijk (zoals Al Capone) kan de reactie van de omgeving de kans dat ze crimineel worden zelfs vergroten! Selffulfilling prophecy noemen we dat. Als we toch als zodanig benaderd worden, kunnen we de vooroordelen net zo goed bevestigen is de gedachte. Wij vinden een mooi uiterlijk belangrijk, maar zeggen dat het liever niet zo is. We schrikken van een lelijk uiterlijk, maar wijzen onszelf af wanneer we dit doen. Hoewel we dit niet altijd willen. Waarom trappen we erin? Omdat we simpelweg geen blauw benul hebben dat het met ons gebeurt. Zelfs als iemand ons erop wijst, gaan we keihard in de ontkenning. Al die vooroordelen die wij hebben, zijn automatische reacties. Impulsen uit ons oerbrein. We draaien op oude software en zijn toe aan een update! Accepteer dat de mens nou eenmaal zo is en in eerste instantie zo reageert. Maar daarna kun je je hersenen gebruiken en iemand een tweede blik of kans gunnen.

Met minder kaarten winnen

Stel nou dat je niet heel knap bent. Dat je er vrij gewoontjes uitziet, zoals de meesten van ons. Moet je daar dan genoegen mee nemen? Het antwoord verrast misschien, maar het antwoord is nee. Er is namelijk zoiets als uitstraling. We kunnen zo in beslag genomen worden door mooi of lelijk, dat we vergeten dat er iets is wat nog veel meer impact heeft. En dat is uitstraling.

Gelukkig kunnen we daar invloed op uitoefenen. Onder andere onze kleding, haar, make-up, gedrag, lichaamshouding, expressie, oogcontact, maar ook de vorm van onze gezicht. Belangrijkste factoren zijn fysieke aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid, sympathie en of iemand er competent uit ziet. Dat maakt de formule: ‘uitstraling = fysieke aantrekkelijkheid x betrouwbaarheid x sympathie x competentie’.
De botstructuur, waaronder de vorm van je hoofd valt en het onderhuidse vetweefsel in het gezicht beïnvloeden de gezichtskenmerken die ons betrouwbaar, sympathiek of competent doen overkomen.

Met gedrag, mimiek en nauwelijks opvallende wijzigingen aan je gezicht kun je je uitstraling verbeteren. En daardoor meer impact hebben. Je komt dan bijvoorbeeld vriendelijker over, betrouwbaarder en vooral opener. Mensen zullen enthousiaster op jou reageren, waardoor jij weer enthousiaster op hen zult reageren. Het resultaat zal zijn dat je meer succes hebt in het dagelijks leven. Of dat nou op zakelijk, romantisch of vriendschappelijk vlak is. Mooi zijn helpt, maar je bent er niet afhankelijk van. Een mooie uitstraling is echt genoeg. En die kun je zelf, met een beetje inzet, creëren.

Daardoor kun je ook met mindere kaarten winnen!

Deel dit artikel met je omgeving!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Andere artikelen...

Ontdek hoe het verouderingsproces van jouw gezicht werkt

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang een deel van het boek ‘Mooi om waar te zijn’ van dokter Helga, waarin zij het verouderingsproces van het gezicht alsook de maakbaarheid van schoonheid en uitstraling bespreekt.

Boek afspraak