Column Annemarie van Gaal


Bron: Het Financieele Dagblad | 8 juli 2011
Door: Annemarie van Gaal, ondernemer en investeerder

Telkens als ik Dominique Strauss-Kahn in de media zie, doet hij me denken aan Bernard Madoff. Hetzelfde arrogante lachje, dezelfde zelfingenomen blik, brede kaken, rechte mond en gedistingeerde grijze haar.
 

Annemarie_van_Gaal_column

Bron: Het Financieele Dagblad | 8 juli 2011
Door: Annemarie van Gaal, ondernemer en investeerder

Beiden ooit machtige mannen in de financiële wereld voordat ze van hun sokkel vielen. Het gezicht van Strauss-Kahn was voor mij al synoniem met het type ‘onbetrouwbare man’ nog voor hij aangeklaagd was. Als ik in de toekomst ooit nog iemand tegenkom die lijkt op een van deze twee mannen, gaan bij mij alle alarmbellen af. Let op: hoogst onbetrouwbaar.

Ik praat erover met Helga, medisch specialist en eigenares van een kliniek voor injectables. ‘Begrijp jij dat nou?’, vraag ik tijdens onze lunch. ‘Ja, ik wel’, zegt ze. ‘Zodra je iemand ziet, checkt ons emotionele brein razendsnel of diegene lijkt op iemand die je eerder hebt gezien. Vervolgens krijgt diegene aan de hand van het uiterlijk bepaalde kwaliteiten toebedeeld, dus of die aantrekkelijk, slim of geloofwaardig is en binnen één seconde bepaalt ons brein bijvoorbeeld ook of iemand betrouwbaar is.’

Perceptie veranderd door crisis

De rest van onze lunch gaat over de perceptie van het uiterlijk en hoe dit veranderd is in de financiële wereld. Helga legt uit hoe onze behoefte aan ‘credibility’ kenmerken in de gezichten van de bankiers van vroeger, plaatsmaakte voor de behoefte aan ‘likeability’. Voor de crisis wilden wij financiële topmannen die vertrouwen uitstraalden. Oudere mannen in krijtstreeppakken met een blik alsof ze het allemaal beter wisten.

Door de crisis is onze perceptie veranderd. ‘Een bankier moet nu uitstralen dat hij zich in mij kan verplaatsen en dat wij kunnen samenwerken. Hij moet likeable zijn met vloeiende lijnen en een zachte uitdrukking in zijn gezicht. Geen afhangende mondhoeken. Kraaienpootjes zijn een voordeel want daaraan kun je zien dat iemand veel lacht. Een glad voorhoofd of geen mimiek in het gezicht is funest.’

Geholpen met goede frons

Ik pak de laptop erbij en zoek wat foto’s van de huidige topmannen van de banken en laat Helga commentaar geven. Moerland van Rabobank scoort goed op credibility én likeability. ‘Een prettig, rond gezicht, strenge uitstraling en een goede frons’, volgens Helga.

Zalm en Hommen scoren slecht op likeability want hun mondhoeken hangen naar beneden (‘kan ik zo verhelpen, ze moeten maar eens langskomen’) en sterke lijnen in het gezicht of putjes in de kin (‘is iets aan te doen’). Ze scoren wel weer goed op credibility.

Latenstein van SNS scoort prima op likeability met ronde vormen en zachte lijnen in het gezicht, maar qua credibility valt er nog wat te verbeteren volgens Helga. ‘Hij heeft een té open blik en je moet wel kunnen zien dat iemand nadenkt, dus hij zou geholpen zijn met een goede frons.’ Ik volg het proces van Strauss-Kahn met belangstelling en in mijn achterhoofd hoor ik Helga zeggen: ‘Daar had ik wel iets aan kunnen doen.’

Lees het artikel op FD

Wij helpen je in elke situatie grip te krijgen op de impact die je maakt!

Bel ons op 035 699 15 15 of